Στις εξαγωγές στρέφονται ολοένα και περισσότεροι έλληνες επιχειρηµατίες τους τελευταίους µήνες, αναζητώντας νέες πηγές ανάπτυξης των πωλήσεών τους στις διεθνείς αγορές. Στόχος τους είναι...
...αφενός να καλύψουν τη βουτιά στην εγχώρια ζήτηση και την κάµψη στην κατανάλωση και αφετέρου να διεισδύσουν σε νέες αγορές καθώς συνειδητοποιούν πλέον τις περιορισµένες δυνατότητες της «µικρής» – συγκριτικά µε άλλες – ελληνικής αγοράς και επιδιώκουν να «εκµεταλλευτούν» την άνοδο του διεθνούς εµπορίου.
Οµως, παρά τηναύξηση των ελληνικών εξαγωγών, ηοποία έφτασε στο επίπεδο-ρεκόρ του 39,8% τον Νοέµβριο έπειτα από έναν εξίσου δυναµικό Οκτώβριο (αύξηση 24,1%), επιχειρηµατίες και ειδικοί επισηµαίνουν ότι ο δρόµος είναι ακόµα µακρύς για να καλυφθούν οι απώλειες των δύο τελευταίων ετών και να φτάσουν στα επίπεδα του 2008, αλλά ευελπιστούν να προσεγγιστεί ο κυβερνητικός στόχος για εξαγωγές 23 δισ. ευρώ το 2012 και 38 δισ. ευρώ το 2014.
«Πολλές επιχειρήσεις βλέπουν ότι η ζήτηση στην εγχώρια αγορά πέφτει και προσπαθούν να ανοιχτούν σε νέες αγορές, ενώ όσοι δραστηριοποιούνται ήδη στο εξωτερικό εντείνουν τις προσπάθειές τους», επισηµαίνει ο κ. Μιχάλης Λεµπιδάκης, διευθύνων σύµβουλος του οµίλου Πλαστικά Κρήτης µε εξαγωγές που αντιστοιχούν στο 75% των συνολικών του πωλήσεων. «∆ιαπιστώνεται πλέον ότι µόνο µέσω της εξωστρέφειας µπορούµε να ξεφύγουµε από το καθοδικό σπιράλ στο οποίο έχει εισέλθει η ελληνική οικονοµία».
Πέρα από τις βιοµηχανίες πλαστικών, µεγάλες αλλά και µεσαίου µεγέθους επιχειρήσεις από πολλούς κλάδους ρίχνουν βαρύτητα στις ξένες αγορές.
Οι πιο εξωστρεφείς
Οπως δείχνουν οι εξαγωγικές επιδόσεις της χώρας κατά την περασµένη χρονιά, τη δυναµικότερη επέκτασή τους σε ξένες αγορές επιδιώκουν βιοµηχανίες τροφίµων και ποτών, αλουµινίου, χαλκού, σιδήρου, λιπασµάτων, ιχθυοκαλλιέργειες, επιχειρήσεις παραγωγής παρασκευασµάτων διατροφής, παιχνιδιών, υφαντικών υλών και κατεργασµένων γουναρικών, βιοµηχανίες χηµικών, παραγωγής υλικών για τη διανοµή ηλεκτρισµού, βιοτεχνίες κοσµηµάτων και ειδών χρυσοχοΐας και αργυροχοΐας.
Προϊόντα από τις κατηγορίες αυτές επιδεικνύουν σηµαντική αύξηση στις εξαγωγές, ενώ επιπλέον κλάδοι αποκτούν δυναµικότερο εξαγωγικό χαρακτήρα. Ανάµεσά τους οι παραγωγοί µηχανηµάτων και υλικών µεταφοράς, όπου ανήκουν και τα προϊόντα τεχνολογίας και πληροφορικής, αλλά και εταιρείες από τον χώρο της ελαφριάς βιοµηχανίας, όπως είναι η µεταποίηση, τα έπιπλα, η παραγωγή ενδυµάτων και γούνας. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην περίπτωση των µηχανηµάτων και υλικών µεταφορών η αύξηση εξαγωγών τον Νοέµβριο έφτασε 74,1% (βάσει των προσωρινών στοιχείων), ενώ οι εξαγωγές στα βιοµηχανικά είδη αυξήθηκαν κατά 49,7%. Σηµαντική αύξηση (24,2%) τον Νοέµβριο εµφανίζουν και οι εξαγωγές σε λάδι.
Ο ρόλος της ισοτιµίας
Σηµαντικό ρόλο στην ώθηση των ελληνικών εξαγωγών έχει παίξει η αποδυνάµωση του ευρώ έναντι του δολαρίου, εξέλιξη που βοήθησε τους έλληνες εξαγωγείς κυρίως στις «δολαριακές αγορές», όπως είναι της Μέσης Ανατολής, της Ανατολικής Ευρώπης, της Ασίας και της Βόρειας Αφρικής. Μάλιστα, οι εξαγωγές προς τρίτες χώρες αυξήθηκαν τον Νοέµβριο κατά 65%, ενώ η αύξηση προς τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης κυµάνθηκε γύρω στο 26%. Σε ορισµένες, µάλιστα, χώρες η αύξηση είναι σηµαντική: 82,4% σε Σαουδική Αραβία, 75,4% σε Φινλανδία, 62,3% σε Κίνα, 33,8% σε Ρωσία, 30,8% σε Τουρκία, 36,4% σε Ηνωµένο Βασίλειο. «Βρισκόµαστε σε σωστό δρόµο», δηλώνει χαρακτηριστικά ο Αλέκος Χολέβας, πρόεδρος του Οργανισµού Προώθησης Εξαγωγών, αναφερόµενος στη στροφή των ελληνικών επιχειρήσεων προς το εξωτερικό, τάση η οποία είναι εµφανής και στις διεθνείς εκθέσεις, όπου συµµετέχει ο ΟΠΕ. «Η συµµετοχή των ελλήνων εξαγωγέων έχει αυξηθεί σηµαντικά», επισηµαίνει.
Ωστόσο, παρά τηνεντυπωσιακή άνοδο των τελευταίων µηνών, η οποία ανακόπηκε πάντως τον Ιούνιο και τον Σεπτέµβριο λόγω – όπως λένε παράγοντες της αγοράς – των απεργιακών κινητοποιήσεων των µεταφορέων, οι εξαγωγείς δηλώνουν ότι δεν είναι ακόµη ικανοποιητική η άνοδος. «∆εν έχουµε προσεγγίσει τα επίπεδα του 2008, ενώ σε σύγκριση µε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπου ο µέσος όρος ανόδου των εξαγωγών είναι 12%, υστερούµε σηµαντικά στους ρυθµούς αύξησης», παρατηρεί ο ∆ηµήτρης Λακασάς, πρόεδρος του Συνδέσµου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος. Σύµφωνα µε τον κ. Λακασά, θα πρέπει να ξεκινήσει άµεσα η λειτουργία του νέου ταµείου για την εξωστρέφεια (go to market) ύψους 30 εκατ. ευρώ. Προβλέπει, µάλιστα, ότι µε τη συµβολή του ταµείου αυτού αλλά και του αναπτυξιακού νόµου και του ταµείου εγγυοδοσίας οι εξαγωγές θα µπορούσαν να τρέξουν µε άνοδο 12% το πρώτο εξάµηνο του 2012.
Πάνω από 15 δισ. ευρώ
Πάντως, σύµφωνα µε τις προβλέψεις της Χριστίνας Σακελλαρίδη, προέδρου του Πανελλήνιου Συνδέσµου Εξαγωγέων, οι ελληνικές εξαγωγές θα ξεπεράσουν το 2010 τα 15 δισ. ευρώ, σηµειώνοντας αύξηση πάνω από 7,5% έναντι προηγούµενων προβλέψεων για άνοδο 5%. Ωστόσο, θα παραµείνουν σε αισθητά χαµηλότερα επίπεδα από τις εισαγωγές, οι οποίες παρά την κατά 21,4% µείωση στο 11µηνο του 2010 διαµορφώθηκαν σε 35,3 δισ. ευρώ. Το ίδιο διάστηµα οι εξαγωγές ήταν 14,2 δισ. ευρώ.
Blogger Comment
Facebook Comment